Festival Den poezie 2023
Náš literární web zdraví Festival Den poezie a připojuje se svou tvorbou k této úžasné akci , kterou od roku 1999 vyhlašuje Společnost poezie z.s. na počest narození K. H. Máchy – letos na téma "Básně v obraze".
V tomto roce se bude konat ve dnech od 6. do 19. 11.2023)

Obrazy dávných časů
Obrazy dávných časů
do dlaní vdýchl mi Kdosi. . .
A ještě být blíž jím jsem směla.
Spojeni čely a kapkami rosy,
unikáme zemským sférám.
Nekonečná bleděmodrá bleděmodra
se září slunce nad tou scenérií.
Pak najednou hvězda na víčka mi sedla.
Bdím, či spím? Ne! Toužím a žiji!
Takový den bývá jen časně zrána,
smetanová oblaka, nebeská brána.
Slunce zalévá náš mnohostěn
bez nohou a bez křídel.
Tak krásný, bílý den. . .
Slova víc už nezmohou.
Krajina dětství, tak důvěrně známá,
jako stromy nad strání.
Krása bez hranic, ještě nepoznaná,
Hlazená křídly modrých holubic.
Celí a cele pohlceni v paprscích Světla,
vzdáleným světům blíž.
Se všemi a vším propojeni
a že krásné to je, věřit smíš.

Až nebudu
Až nebudu, budu se k tobě vracet jako májový déšť.
Zlehounka splývat se tvých tváří.
Pak tě budu ovívat jako vítr, všechno osuším, věř.
Už jenom ten pocit mne blaží.
A abys poznal, že jsem to já, pošlu do očí jiné bytosti duhu,
ať tě láskou ovine, něhou svlaží. Pak šťastná budu.
Budu i vločkami na tvém kabátě,
I když vím, že se vzápětí rozpustí nebo je setřeseš rukou.
Dotkneš se mne. Na chvíli. V rozpacích se v mžiku rozletím
jak vlaštovky na drátě, barvy na paletě.
Dvě srdce v sobě mám a tlukou.
Budu i čmelákem na stráni.
Usednu na nejmodřejší chrpu ze všech chrp,
ale její barva nebude krásnější
než ta, co znám z tvých očí, tím jist si buď!
Budu se k tobě vracet i na podzim.
Pod nohama šustit jako spadané listí,
vonět novým příslibem jara jako teď. Má touha to jistí.
Možná tě budu smáčet slzami, ale už nebudou slané.
Všechno je před námi. Cesty máme dané.
Až nebudu, nebudeš nikdy sám.
Nebudeš nikdy bloudit tmou.
Láska je pochodní na cestě.
Potkáme se v její záři.
Jednou. Oba najednou.
Marta Lehetová
Ďakujem za pozvanie na akci Festival poezie. To musí byť krásna akcia. Trochu aj závidím, že nie som s Vami. Posielam 3 básne. Ak sa Vám budú páčiť, dajte ich na Váš web. Ďakujem veľmi pekne! Zbožňujem poéziu nielen písať, ale aj recitovať. Poézia mi pomáha pri všetkom. Ak sa cítim smutne, otvorím si knihu s poéziou a tá mi vnesie do tela energiu, lásku a radosť. Poézia je balzam na dušu! Prajem Vám všetkým krásny zážitok z Festivala poézie! S pozdravom Lehetová
Báseň v obraze
Zavesím obrázok na stenu.
Do neho vložím báseň
napísanú obhrýzenou farbičkou
na vytrhnutom kúsku
prázdneho papiera
s krásnym vyznaním
iba pre teba.
Moje myšlienky
mi spestrí vanilkové slnko,
ktoré so mnou koketuje,
dodáva silu
a vyvoláva zamilovaný
úsmev na tvári.
Poznáš ten pocit?
Predsa každé vyrieknuté slovo
je ako krehký lúč,
ktoré nevymaže prvú lásku,
ale uloží hlboko do srdca.
Báseň ukončuje moje
búrlivé myšlienky.
Zatváram srdce,
ktoré bolo dlho otvorené.
...
Obrázok splnil svoje poslanie ...
Sviečka
Zapálila som sviečku na hrobe.
Na mieste, z ktorého niet úniku.
Mlčí. Ticho horí.
Pre najbližších.
Sfúknem jej plameň,
no v srdci zostáva večne.
...
Zapálila som sviečku na stole.
Jej plamienok ma hreje.
Rozžiaril kvety, obrazy,
rozžiaril moje srdce.
Nepredstiera, že je niečím väčším.
Je skutočne tým, čím je.
...
Zapálila som sviečku na okne.
Žiari proti hviezdnemu svetlu.
Udržiavam malý plamienok
plný krásnych spomienok.
Na blízkych.
Nie som pri tom sama.
Ostáva so mnou viera, nádej, láska.
Ticho
Oprelo sa o mňa
Zavŕtalo do srdca
Sadlo mi na ústa
Sklonilo hlavu
Nad hrobmi držalo stráž
...
Zapálila som sviečku
Ticho postála
Zlaté lístie na mňa padalo
Miešalo sa so slzami
Moji najbližší
Smutno mi je za vami
Nad smrťou sa nikdy
nedá zvíťaziť
...
Ticho odchádzam
Mám od ticha vzácny kľúč
Od brány do večnosti
Zamknem ju a nikdy
Nikomu viac neotvorím …
...
Pošlem iba odkaz do ticha ...
Svatoslav Butora
Divoké máky
Až půjdeš po louce
Uprostřed horkého léta
Nebude místo na stíny
Divoké máky zastíní
Smutky světa
Budeš moci snít
Se Sluníčkem být
Pěkné touhy mít
Jako ONA A ON
Jako kdysi když
Měli jsme k sobě blíž
Vedle sebe kvetly ruce
Štěstíčkem očí objímali
Lesy v dáli
Malíř snů nám štěstí schválil
Nic nebylo na obtíž
Ani zemská tíž
Tenkrát JSME BYLI
K zemi a kvítkům blíž
Co myslíš ...
Nebo JSME MĚLI V SOBĚ NEBE ?
Nebo NEBE kráčelo na louce
vedle Tebe?
Co myslíš ...
Měsíční úlety (obraz první)
Stáhli jsme z nebe
Usměvavý Měsíček
Na Zem za košilku dolu
Jsme spolu
V průvodu motýlích písniček
V proudu jeho zrníček
Našli Jsme v Čase dírku
Jak děťátka ze školky
Když objeví v plotě škvírku
Těšíme se z Prostoru
Hledáme cestu
Ze světa za sklem
Vezmi nás Měsíčku ven
Na zpáteční cestu k dětství
Otoč zrníčka Času vzhůru
Budeme Tě zase chvilku
Držet za košilku
Než za chvilku najdeme k Tobě
Cestu a novou dírku
Jsme zrníčka
S motýlí písničkou v duši
Nás svět Svět Času nenaruší
S námi budeš Měsíčku věčný
A my Ti za to budem vděční
...a co moje košilka...?
Měsíční úlety (obraz druhý)
Byl jsem první
Náměsíční Měsíčňan
Bez skafandru bez rakety
Na cestu vzhůru
Vzal jsem si Motýlí Křídla
... a víru v nebe
... a víru v Tebe
Lásko Nebeská
Byla Jsi Tam
Za pár minut Jsem byl
Na Měsíci
S nebem Jsem v nebi s ní snil
Čas Pode Mnou se vlnil
Měsíc zatleskal
ON A ONA se usmívali
Všude mne čekali
Jen tady na Měsíci ne
Náměsíční Měsíčňani
S Motýlími Křídly
Jak by si tady U Nás zvykli
ONA A ON si pak si řekli
Proč ne
Budeme všichni spolu
Trošičku náměsíční...
Víš o tom Kde JSEM ?
Co myslíš Kdo JSEM ?
Libuše Matysíková
OBRAZ VOLNÝCH PTÁKŮ
(Variace na báseň Jaroslava Schnercha)
Básník vytáhl obrazy
z dřevěných rámů
pár slovy vypsal svou ránu na duši
hledal místo k ztišení meditaci
V tom na nebi letěli ptáci
v houfu přesně řazeném
zamyslel se pohledem
tu volnost jim snad záviděl
Záviděl i přál
hýbat s nehybnými obrazy se nevyplácí
měly svou dobu cíl situaci
však lehkou volnost ze všech stran
to co si představil
co si přál
chtěl letět v houfu volných ptáků
HVĚZDNÉ PÁSMO NEMESIS
(Spravedlnost dohoní ty, jejichž činy nelze ospravedlnit.)
Král Slunce a královna noci Luna
spolu při zatmění bojují
jediný způsob jak zastavit bitvu
je vyřešit a ukončit
rozmíšky a konflikty na Zemi
Novoluní symbolizuje
nový začátek
nehádejte se a nebojujte
o moc ve vztahu
Jaké si to uděláte
takové to máte
Tohle vždycky bylo
je to pro nás svaté
OBRAZ ŽIVOTA
Písmena živé abecedy
rozsypala se po Zemi
v nitru svém maluji obraz
se živými písmeny
Jakými barvami
je spojím
aby ladily
čím je doplním
aby zářily
Fialová je naděje
oranžová veselí
zelená je život sám
červenou vše rozjásám
Černá dělá strukturu a lesk
nemá jí být moc
jen tak akorát
i trochu všední šedi
Bílou něhu
to se nikdy neví
blankytně modré nebe
azurové řeky
půvabné modré květy a také motýli
Od každé barvy i písmen trochu
abychom obraz trefili
Byl by to obraz života
Ladislav Beran
Nebáseň
Jo, kde jsou ty časy,
kdy říkával mi mladší brácha,
že na holky v květnu,
spolehlivě zabírá Karel Hynek Mácha
V létě už v tom brácha viděl háček
To na holky na plovárně v Písku, zabíral jen Jiří Žáček
S podzimem jde poezie pravda trochu k šípku
nezabere ani díky umu,
spolehlivě nahradí jí ve dvou, láhev hradeckého rumu
V prosinci se poezie opět velké úctě těší
Na básničku vzpomenou si rády, dokonce i děti
Ty se těší nejvíce, protože ví,
že když jim před Mikulášem dojdou slova,
pomohou jim jejich rodiče
Jana Burčíková
Básník
Hřbitovní branou vchází žena. V těžkém, zebavými vločkami pokrytém kabátu vypadá starší, než doopravdy je. Zdviženým límcem se úzkostlivě chrání před chladem. Ani kabát, ani ten límec ve tvaru povadlého dubového listu jí nesluší.
Livie podzim přetahující se se zimou nesnáší. Vzduch nasáklý spěšně tajícím vlhkem jí nedělá dobře. Kdyby přes sebe přetáhla medvědí houni, necítila by se o nic líp. Rok co rok uvadá spolu s posledními květy pro vzpomínku darovaných chryzantém. Sama žádné takové kytky na hroby nenosí. Snad nápověda od Jindřicha. Slyšela od něho o všelijakých kvítkách, ale na tahle nejspíš rád zapomínal. Kdepak, pohřební flóra jakoby ani nedokázala kvést. Tak to míval on a Livie to nemá jinak.
Přitom je jich tady všude, kam se podívá. Povadlé, rzivou chorobou napadené chryzantémy. A když ne ty, pak stejně zrezivělé věnce vřesů a ještě čehosi, co spolu se smrtí ztratilo svou podobu.
Jaký byl asi Jindřich, když přestal být Jindřichem? Napadne Livii u první řady bídně vyzdobených hrobů. Poznala by ho? Měl rty stažené do kroucené šňůrky, jak bývalo jeho nedobrým zvykem, když slova mlčky proměňoval ve verše, které od něho nikdy neslyšela? Anebo je měl pootevřená s horním rtem ohrnutým ke špičce nosu jako za nocí, kdy vedle ní usínal, aby, až se ona ráno probudí, nikdy nebyl tam, kde si ho tolik přála mít?
Je dobře, že to netuší. Třeba si jej smrt upravila po svém. Nepotřebuje to vědět. Nepotřebuje si Jindřicha představovat po smrti. Vídala jej přece zaživa, a to jí stačí.
Livie pohroužená do myšlenek, jež žádnému smrtelníkovi nesvědčí, projde spodní částí hřbitova až k první bříze. Zná ty náhrobky. Poctivá kamenická práce. Dýchne na ni cosi, co tu dávno bývalo. Pár kmenů s šedinami stáří. A prastaré hroby, u kterých už nikdo nevzpomíná.
Řídký březový hájek, místo pro křížky jako stvořené. Každá koruna jiná. Něčím, co se nikdy neopakuje, svá. Truchlící tak přicházeli najisto nejkratšími stezkami, aby spíše než ducha ztraceného utišili sebe. Vytrhali býlí, které clonilo kříži, pohladili shovívavou kopretinu, postáli chvíli, jež nemohla být dlouhá ani krátká, a vydávali se na pochody zpět tam, kde na hluboké truchlení nezbýval čas. Ojedinělé hroby se pak spojily do dlouhých, přísně vyměřovaných řad, řady se vršily do zástupů, až překročily kopec, který se táhnul od města k severnímu obzoru. Rozložitý svah posetý planě zakořeněnými břízami znal každý, kdo tu alespoň po nějaký čas žil. I v divé době jednadvacátého století zůstávali mnozí, kteří své břízy rozpoznávali už zpoza věkem hojně nahlodané hřbitovní zdi. V den a hodinu, kdy se před první, jednou z těch útlejších bříz zastaví nejisté kroky Livie, tu však není nikdo, kdo by ji mohl rušit v jejím bludném dumání.
Límec z nehezkého flauše se zachvěje. To jak se Livie v posledním momentu snaží vyhnout dlouhým, k zemi padajícím větvím. Ochablé pařáty unaveného stromu jakoby ji stáhly ještě níž, než sahají ony samy. Není na nich nic, co by stálo za zájem. Snad za pár měsíců, až se na nich rozpučí jaro, pak se u nich opět začnou zastavovat pohledy uslzené smutkem.
Livie však vzdoruje, opět vzdoruje všem logičnostem. Ona se netopí v slaných tůních a nemíjí strom pohroužený do spánku. Není to smutek, tíseň, úzkost, stesk po člověku, kdo by ji sem přiváděl. To ona sama se rozhodla, prosta všech přirozených, z nezvratnosti věci vyplývajících emocí. Ona sama přichází pohovořit s Jindřichem, jako za ním tolikrát přicházela. Neřeknou si mnoho. Ba, řeknou si stejně málo, jako si říkáváli, když hlídali jeden druhému jeho pravidelný, zpravidla mělký, smyslně nesmělý dech.
Než Livie změní směr, aby pokračovala do pravého sektoru dnes už několikahektarového hřbitova, zadívá se tomu, kdo se jí postavil do cesty, takříkajíc pod kůži. Zvedne hlavu, prohlédne šlachovitou korunou břízy, těsně u vrcholu se zachytí bělostné kůry kmene, aby se po něm v těsném objetí svezla ke kořenům mizejícím jí po nohama. Nic. Výsledkem jejího pokusu není, k její upřímné lítosti, nic, co by dokázala vyjádřit jazykem, kterým se už třiašedesát let bez námahy dorozumívá. Několik tupě mrazivých vteřin jí připraví okamžik bolestného uvědomění. Rázem se ocitá mezi bodáky časem ztupených rampouchů. Je to jen kratinká chvíle. Nemůže se pohnout. Ani tam ani jinam. Ze všech světových stran na ni míří rampouchové zbraně. Ví, co se děje. Livie také ví, proč je tomu tak. Nedokáže však víc než litovat.
Vysvobodit by ji mohla pouze Jindřichova slova. Jenom jeho verše, které by na rampouchy dýchly oblevu. Jinřich by totiž navzdory do očí bijící vychrtlosti zcela obnažené břízy dokázal vidět krásu. Popsal by ji v řádcích, které nikdy nedosáhly k okraji stránky. On si vždycky vystačil s málem. Pár veršů ozdobených rýmy, jednu, nanejvýš dvě strofy pro zahřátí. Jindřich nikdy nedopustil, aby Liviina duše vychladla. Takový on byl. Nemluva, jemuž se ve výřečnosti jen tak někdo nevyrovná. Kdyby tu teď stál vedle ní, nebyla by bříza umrlcem tří ročních období. Pro Jindřicha by kvetla, když ne na větvích, pak v tajemném labyrintu svého počmáraného těla. Našel by v ní vzrušení z utajených zákoutí, přirovnal by ji k tělu ženy oblečenému do krajek. Livii by tím jemně, jak on to jen dovedl, strhl blánu nicotnosti z očí. Po tisícáté by ji povzbudil k životu. Právě k takovému životu, který on s nonšalancí nenapravitelného veršotepce tak rád žil.
Hlubokým povzdechem si Livie prorazí cestu kordonem zešpičatělého ledu. Kráčí po horizontu kopce, až dorazí k dalšímu rozcestí. Tady se musí rozhodnout. Přejde-li hlavní tepnu vedoucí středem hřbitova k hrobům neznámých vojínů, dostane se na místo, které tu pro ni donedávna existovalo jako jediné. Dvakrát jeden metr navršené půdy hustě porostlé břečťanem, ze tří stran obroubené hrubě otesaným kamenem, ze strany čtvrté označené omšelou deskou, která je na slovo stejně skoupá, jako býval Jindřich, když zrovna nebásnil. Rosenbachovi. Nic víc se kolemjdoucí nedozví. Kus země, do jejíž náruče ukládají po hrstech ty, kteří se rozhodli odejít. Livie se rodinného rituálu účastnila čtyřikrát. Neví, jestli tu byl kdy kromě dvou tetiček, dědečka a jeho bratra pochovaný ještě někdo jiný. Nikde se o tom nepíše a břečťan jakoby se ze sdílené pravdy toužil vykroutit.
Livie neváhá. Nezamíří vzhůru k rodinnému hrobu. Beztak nemá, co by jejím dávno zesnulým příbuzným pověděla. Zato s Jindřichem, s tím si potřebuje promluvit!
Rozhlédne se kolem. Břízu, do jejíhož poledního stínu před nedávnem pokládali věnce, má několik desítek metrů šikmo před sebou. Přímá stezka k ní nevede. Bude muset kličkovat mezi hroby, zvedat nohy přes vysokou trávu, na kterou se v té vlídnější části roku zapomnělo. Ještě do ní nevkročila, a už cítí každou kapku přimrzající na stéblech. Urousá si nohavice, bude ji to zábst, napadne ji, ale svého úmyslu se proto nevzdá.
Opět si vzpomene na Jindřicha. V mokré, studené trávě by sbíral perly, ze kterých by jí na krk zavěsil korále. Z urousaných nohavic a promočených bot by vyždímal víno, které by jí nalil do poháru, aby s ním okusila po doušku básníkova mámení. A s kamennou zatvrzelostí hrobů by zapředl rozhovor hodný králů. Takový byl její Jindřich. Udatný přemožitel jejích špatných nálad. Nechce ho zklamat. Určitě je tu s ní, střídavě na ní ulpívá očima a hned zas klopí zrak, jako to dělával pokaždé, když spolu byli sami. Tolik ji to trápilo. Jindřich se dokázal zahledět třeba i do obyčejné šišky stromu. Když ze země zvedl pírko, které tam chvíli před nimi ztratila ustaraná sojka, nespustil z něho oči, dokud mu nevěnoval aspoň čtyřverší, když už ne celý, z pavoučích nití narychlo spředený sonet. Na všechno se její Jindřich dokázal nerušeně dívat, jenom na ni ne. Livii nikdy neobdivoval očima. Pro Livii měl svoje ruce. Také svoje rty, svoje náhle vytrysknuvší prameny…
Štěstí ze vzpomínek, které tak nerozvážně vytáhla na pošmourné světlo listopadu, Livii zabolí. Nesmí to dovolit. Znovu se nořit do pěny, jež pozbyla něhy a jenom dusí. Tuší, že k Jindřichově bříze to už nemůže být daleko. Přesto se zdráhá podívat výš než na další kámen před sebou.
Vtom ji cosi poleká. Stín, se kterým nepočítala. Jak by také mohla? Za dne, který se příliš neliší od temné semknutosti noci… Kdo by za takového dne dokázal vrhat stíny?
Trhne sebou. Prudkým pohybem hlavy vzad pozdvihne bradu z límce. Okamžitě ucítí nepříjemný dotek chladu. Ledová ruka zrádného listopadu jí zajede pod kabát až na místo, které bývalo jenom jeho. Jindřichovo. Muž, kterému se z vlastní zoufalosti vydala, jí hroty klíčních kostí nikdy nelíbal.
Zavalitá postava muže s oblými zády ustoupí od místa, nad kterým se dosud skláněla. Pracovní kabát barvy bahnitého kalu ji činí bachratější, než doopravdy je. Potkala se snad s obrem? Nezajímá ji jeho tvář, jež by člověku, který se tu tak znenadání vzal, dala aspoň zdánlivou identitu. Livie jednoduše nemá na to, aby se podívala výš, než kam sahají jeho nepokojné, podél těla spuštěné ruce. Nikdy tak mohutné ruce neviděla. Jindřich je míval nemužsky jemné a Slavomírovy pro ni nikdy nebyly ničím jiným než tupým náčiním neohrabaného zahradníka. Kolik je na světě lidských rukou… zabývá se pro onu chvíli naprosto bezvýznamnou otázkou žena, jež se u nedokončeného hrobu svého milence nečekaně střetla s hrobníkem.
Muž s mozolnatými tlapami ustoupí o další krok. Hlavu skloní tak, že mu tučná brada zmizí v pleteném roláku. Potom se zničehonic prudce zakolíbá. To jak se mu připomene, co se sluší, a co ještě neudělal. Pohybem hbitým, že by před ním neulétl vrabec, smekne z hlavy radiovku a nervozně ji zmuchlá ve své Herodovské tlapě. Stydí se za to, že opomněl. Před pozůstalým je třeba zachovávat pietu, učil ho už děda, když mu jako malý kluk přidržoval kvádry. Táta už mu nic říkat nemusel a doposavad se na sebe mohl spolehnout. Jenomže tahle madam se přikradla jak sníh za límec. Všiml si jí, když mu už skoro dýchala za krk. Ne, že by se jí nějak lekl, to zas ne, ale musí si přiznat… vychýlila ho z osy. Ztratil rovnováhu, pár okamžiků nevěděl, co a jak. Proto ta čapka pokorně srolovaná do štrůdlu. Kdyby mu nebylo tak stydno, odčinil by svoje zaváhání třeba políbením ruky, nebo tak něco... nedaří se hrobníkovi zastavit divoký proud myšlenek, jež se v mnohém podobají výčitkám.
"Kvůli mně se nemusíte zdržovat," vrazí do něho náhle lidský hlas, div ho nepovalí. "Dělejte svou práci, jako kdybych tu nebyla."
Livie neporoučí, Livie žádá. Kdyby nějaký not znalý svědek učinil zápis melodie, kterou vyčarovala ze dvou vět, určitě by se uchýlil do mollových rovin nepřerušovaného legata. Snad je to právě onou nepodbízivou vlídností, že se hrobník opováží vyhledat očima tvář, které se tak snadno přestal bát.
Vtom jakoby mu se mu z očí svezly brýle, které tam nikdy neměl. Ona osoba, jež jej právě zbavila hříchu, není žádná madam natož panička. Na délku hrobu od něho stojí docela obyčejná, vcelku pohledná žena. Mladá není, stará už teprve ne. Na první pohled je jí zima. Hrobník jí pohlédne do očí. Má je čisté, bez závoje, který zná z očí jiných, se kterými se tu při své práci potkává. Uvěří jí. Vrátí se tam, odkud z úcty k pozůstalé poodstoupil, sehne se a silou, kterou lze získat jen z každodenního kontaktu s kamenem, nakloní připravený blok k vykopané jámě.
"Netušila jsem…" pronese po dlouhé chvíli Livie. Vysvobodí prsty z rukavice a přejede jimi po vyrytých literách. To už si hrobník stačil očistit kolena umazaná od hlíny. Jindy mu na nějakých šmouhách nezáleží. Ostatně, patří to k jeho práci. Před touhle se však od začátku cítí nesvůj. "Znám ty verše. Jsou to jeho slova…" Podruhé neklesne Livie hlasem. Z otevřené věty promlouvá více pohnutí než její vlastní obsah. "Já omlouvám se světu, že nedopsal jsem poslední mu verš. Však poslední tu větu dopovím mu v květu keře v šípek rozvitého…"
Hrobník lapá slůvka. Strašně dlouho neslyšel nikoho říkat verše. Duši mu všudypřítomná smrt neotupila. Lačně se natahuje po teplu, která sem spolu s Livií přišlo. Rozechvělá duše mu tají dech. Ještě, ještě… chce se jí zakřičet, když dočte Livie epitaf, jenž si napsal sám nebožtík. Namísto toho vyklouzne z hrobníkových úst: "Byl to asi poeta. Jeden z těch bohémů, co chodí s rukama v kapse a nejraději by nocovali ve Velkém voze."
"Jo, přesně tak to bylo. A chodil v odřeným kabátě a kapsy u kalhot měl věčně děravý.".
Hrobníkovi se líbí, jak bez okolků se tenhle přízrak v podobě každým okamžikem pěknější ženy vloudil do jeho nálady. "Taky naslouchal hvězdám, seděl při tom v příkopu a vůbec mu nepřišlo divný, odkud se mu k ránu vzala rosa na čele."
"Jéje, to mi povídejte!" usměje se Livie. Ne, nebude tady před tím jistě dobrým, ale přece trochu divným člověkem vyprávět, kolikrát bohém Jindřich nedorazil, když ho spolu s večerem čekala. Ani mu nebude povídat o tom, jak bohatě obdarovával hvězdy. To by pak nebylo daleko k tomu, aby se mu svěřila úplně se vším. Jak na ni jednou naléhal slovy, aby směl nalehnout ohanbím na ohanbí, jak ji do téhož lože nepustil podruhé, protože v něm míval, jak pochopila později, obsazeno častěji, než by byla s to hned napoprvé pochopit. Jak se všelijakými způsoby snažila vyloudit na něm rezervé, které by ji uchránilo ponížení, když ji vykazoval ode dveří, ze kterých nehodlal sejmout řetízek. Nezbývalo by jí než přiznat, že se bez jeho lásky navzdory její vrtkavosti nedokázala obejít.
Mnohem spíše než bohém byl pro ni Bohem, který nejedná pokaždé spravedlivě. Bláhový tvor lidský se k němu přesto upíná, aniž by pozbyl byť jen jediný střep své nerozbitné víry. Jen jí zmizel z očí, obsadil jí do posledního zákoutí mysl. Nenacházela v sobě zbraně. Přes všechna příkoří se ho nedokázala vzdát. Jeho podivínství snášela s trpělivostí světice, s jeho nestálostí bojovala s urputností šelmy. Mnohokrát ji tlačily slzy, když ji za celý den a noc neoslovil, zatímco svými veršovanými lichotkami častoval tu oblak nad střechami, tam krůpěj nektaru stékající stromům po svrchníku. Bohatství vjemů odměňoval bohatostí slov.
Málokdy býval doopravdy s ní. Mnohem častěji vytvářela Livie pouhou kulisu, kterou, jak jí sám se zvláštním zalíbením zdůraňoval, tak převelice potřeboval. Jednou jedinkrát se jí snažil vysvětlit, jak kruté je nutkání, jež volá po verších. Jak vyčerpávající a bolestná bývá potom sháňka po slovech. Avšak nemohl, neuměl, ani nechtěl žít jinak. Nepřítomnost své duše omlouval nepřemožitelnými víry inspirace, své bohémství měl za múzu, svou neukotvenost za vítr do plachet. Nedalo se s ním žít, přesto si Livie nikdy nic nepřála víc.
Odhrne si pramen vlasů vyloupnutý z pod šály, kterou si ráno uvázala natřikrát.
"Šlapal si po srdci," dodá po krátké odmlce, v níž stihla obrátit hodně stran básníkova alba.
"Ano, ano, znám to," rozradostní se náhle hrobař, až sám sebe překvapí. Kdepak by on měl příležitost k nějaké radosti… "Znám to," zopakuje ještě, než si porovná útržky jiné bohémy, než bývala ta Jindřichova. "Z bot si namísto zpřetrhaných tkaniček vytahoval struny. Pak na ně brnkal, aby chytil takt pro ty svoje básničky. Jo, máte pravdu paninko, takhle to bylo. Básník. Jestli tohle, co tuhle vyryli, doopravdy napsal, pak to byl hotovej Rimbaud. Co říkáte…"
Livie na metafory rozvášněného hrobaře neříká nic. Zdráhá se promluvit víc, než je pro tuhle chvíli nutné. Básník… Ano, Jindřich nebyl o nic méně básníkem než slavný Rimbaud. Slavným se však nikdy nestal. Jak by také mohl? Na nějaké proslavování mu už nezbýval čas. Buď sedával zahloubaný za zdmi vědeckého ústavu, nebo si nasazoval křídla, jež jsou k mání pouze pro ty, kdo se na svět dívají očima básníka. Vystačil si s mikroskopem a notýskem s tužkou přivázanou na špagátku. Čas od času do svých potřeb zahrnul ještě ženu. Ať už ji, nebo jakoukoliv jinou, která se v onen moment naléhavé básníkovi potřeby nacházela blíž než Livie. Nenáviděla je, zrovna jako nenáviděla, s jakou ledabylostí jí odpovídal na otázky. Toužila být pro něho jediná. Usilovala o pevné místo v jeho rozháraném životě. Věřila si, že by do něj vnesla pořádek, ukotvila by jeho tuláckou bárku, snovala by pro něj bezpečné a pohodlné hnízdo, udělala by všechno pro to, aby mu byla oporou i nekonečnou motivací. Jen kdyby ji tolikrát neposílal domů se slovy, že si vystačí sám. Potom by jistě složil epopej, která by jej proslavila.
Vyčerpala se. Vyčerpal ji. Vdala se, protože bylo dobré se vdát. Slavomíra nikdy nemilovala, i když on velmi pravděpodobně miloval ji. Bývalo jí těžko na duši. Jakoby jí nitro zatarasil kámen. Bludný kámen neustálého bloudění. Když bylo nejhůř, utíkala k Jindřichovi. Ač jí nikdy nedal víc než verše, které jí nepatřily, dával jí to, co jí nemohl dát její pravý muž. Jenom u Jindřicha se cítila být celá. Neporušená, úplná, nehříšná ve svém hříchu, čistá ve své pošpiněné počestnosti. Jak jinak by na něj měla vzpomínat než jako na Boha. Boha, jež uměl skládat verše…
V nehybnosti hřbitova se prolomila stébla namrzající trávy, odkutálel se kamínek nakopnutý podrážkou Liviiných bot. Tři kroky nenadálého ústupu, než se postava ženy zastaví, aby se naposledy ohlédla za člověkem, kterého žádný jiný nenahradí.
Namísto s tváří pohnutou neutuchajícím nadšením se setká s dojatou tváří hrobníka. Zatímco ona, navěky zasažená nenahraditelnou ztrátou, on v očividném očekávání nového začátku. Muž, jenž přestal skrývat své obří dlaně, s temenem opětovně zakrytým svou vypelichanou radiovkou, nezná přetvářku. Když pláče, roní skutečné slzy, když prosí, spíná dlaně. Když tuší lásku, věří jí, jako že v něm jiné víry nikdy nebylo. Budiž mu přáno, že není s to, rozlišit planou naději od čisté beznaděje.
Jaké verše by jenom mohly vzejít z lopaty hrobníka…

Do naší země na pozvání společnosti Den poezie přijíždí i řada významných básníků ze zahraničí, aby se zapojili do té neopakovatelné atmosféry. Festival je podporován Ministerstvem kultury ČR a hlavním městem Praha.
Každoročně je vyhlašováno téma, které může být pro jednotlivé organizátory inspirací. Letošní téma – Básně v obrazech je jistě otevřené, inspirativní, včetně myšlenek o vizuálních a textových obrazech s propojením různých žánrů.
Jak píše jeden z našich členů
Bohumír Vidura
Snažíš se najít
báseň v obraze
nikoliv neblaze tápat
a blouznivě snít
a přesto se často nabízí
že sklízí i ten co neseje
vítr zavěje a zvlní se lány.
V myslích dalších členů Literárního klubu Petra Bezruče Frýdek-Místek se zrodily různé básně - nebásně, se kterými by se s vámi rádi podělili.
Božena Tyrlíková - Horáková
Obrazy dávných časů
Obrazy dávných časů
do dlaní vdýchl mi Kdosi. . .
A ještě být blíž jím jsem směla.
Spojeni čely a kapkami rosy,
unikáme zemským sférám.
Nekonečná bleděmodrá bleděmodra
se září slunce nad tou scenérií.
Pak najednou hvězda na víčka mi sedla.
Bdím, či spím? Ne! Toužím a žiji!
Takový den bývá jen časně zrána,
smetanová oblaka, nebeská brána.
Slunce zalévá náš mnohostěn
bez nohou a bez křídel.
Tak krásný, bílý den. . .
Slova víc už nezmohou.
Krajina dětství, tak důvěrně známá,
jako stromy nad strání.
Krása bez hranic, ještě nepoznaná,
Hlazená křídly modrých holubic.
Celí a cele pohlceni v paprscích Světla,
vzdáleným světům blíž.
Se všemi a vším propojeni
a že krásné to je, věřit smíš.
Prsten z trávy
Chtěla bych mít zas prsten z trávy.
Tvé paže u mé hlavy.
Nad ní tvou tvář.
Snad se moje srdce uspokojí
a zavrhne pročítat snář.
Stárnu. Ne nevadí mi vrásky.
Netoužím být mladá.
Jen mít zpátky to kouzlo lásky,
které samotu i odcházení
s grácií zvládá.
Chtěla bych mít chrpy tvých očí
navždy u své hlavy.
Až na žalov
k nám kdokoli vkročí,
ať přivítá ho prsten z trávy.
Taťána Prokešová
Memento
Lidé
jsou stále stejní,
mění pouze
kulisy a šaty,
zameteno mají
jen před svými vraty,
však to, co je důležité,
zůstává očím skryté,
srdce všem napoví,
co je v člověku vryté.
Obraz
Oči dvě chrpy,
ústa z vlčích máků,
vlasy barvy pšenice,
okouzlil mne starý obraz
květinářky z ulice,
kupte si kvítí,
volá dívčí hlas,
bílé lilie do vašich váz,
vůně fialek a čerstvých růží,
hladí nevinnou, snědou kůži,
něžná krása v záplavě květů,
žluté slunečnice se sluncem si pletu,
ten obraz s květinovým rámem,
rozkvete s každým oroseným ránem.
Milan Pastrňák
Dům Picassův
Pablo Picasso,
rebel,
vždycky Španěl,
i v Paříži.
Umělec,
malíř,
komunista,
anarchista.
Vizionářská bomba,
která
všem páprdům
kritikům
na ostré střepy
brýle rozbila.
V domě Salé,
v Marais,
stále
straší
Picassovy příšery,
ale ty vyplašené
třesoucí se holubice se již nevrátí.
Kaple Sante Schapelle
(obraz Salome)
Krásná
křehká
štíhlá víla
tančí a zpívá
před králi
dvojího lidu,
nahoře
i dole,
bez.
Salome!
Po červeném koberci,
před soudci
a před strážci,
na stříbrném podnosu,
odnáší
hlavu
křesťanství.
11. září!
Emilie Kozubíková
Mámení
Růže v extázi vyslala vůně nad hvězdy.
Nejplamennější z nich
vložila mezi plátky svit,
rozbřesk zažehl slunce katarzi
až přetékalo v erupci
varovně, chlopní srdcí.
Přivoň či nepřivoň si,
vmeten jsi chapadly
do obrazárny snů
touhou po nadhvězdnu
zákonitostmi sil.
Průzory opon
Kdo slíbal pel let rtům
zahrad rozkvetlých třešní,
bělostným narcisům
- když včely ulétly
kastrací pampelišek
k oslavě zelení?
Zlíbány rty protagonistů vzpomínek
- dech hebkých macešek
sametových?
Slézat tak světelnou hvězdnou zář
- plavit ji po vodách,
pohýčkat obrázky
výsostných pravd
lstí, obrazotvorností
mantinelů lásky.
Skrz důraz osudí
odestřít pel
všeberoucímu času
metoucím s lupem
na hřbitov.
Dychti po pohlazení vlasů
a jitř si surovost
běžících dravých vod,
když průzory opon jdou s ouverturou
i závěrečnou zpěvu strof
Sebelitování
Bez víry v obdarování mocí- Božích rekvizit,
jsme sto vzlykat proměnou rodných míst.
Divadlo života s nánosy kulis, neobrátíš nám zpětně list
tvářnost domova odestřít?
Nápověď zhůry pódia, mlč!
"Mějte víru, mí požehnaní! Je vám dopřáno vzpomínáním,
ztvárnit obrázky pamětí."
-Tak či onak, ale- ach- Pan Bůh s námi,
vyvzlíná-li průzory rozjímání
s místem míst i stoh postpubertálních naivit
tamních nadějných dětí.
Bohumír Vidura
Doznívání obrazu
Dozněly duté údery
a zbývá slyšet cvrlikání
které jako stříbření
projeví se v obraze
nebo tanec na špičkách
v atlasových střevíčkách
ale i mraky dovedou zpívat
a nedávno truchlící líbat.
Obrazy bez křídel
Může být dílem okamžiku
že v mžiku najdeš inspiraci
a vrací se co zdánlivě
jsi zapomněl jako že
z hlučné hudby oněměl jsi
ale z ticha vkradly se tóny
které nikdo neslyšel
a ejhle jsou jak zvony slyšet
všude mezi miliony
a vznášejí se bez křídel.
Pavlína Kollárová
****
Ještě se tráva zelená
u potoka roste petrklíč
Vlní se lány
jablko sladce chutná
Ještě je nebe
modrý pohár se šlehačkou
a vrány sedí na poli
Ještě padá sníh
jak na obrázku Josefa Lady
Ještě je krásně u nás doma
****
Barevnou tužkou nakreslím se na plátno
nenajdeš mě
zapomenu na kontury
a ostré hrany
nebudu ani stínem
dokud mi nevtiskneš podobu budoucnosti
****
Prasklinou v rámu
odejdu z mrtvého plátna
zůstane jen lehký náznak stínu
V barevném závoji na nebi
nechám se znovu malovat
bez falše
a svazující pasparty
abych znovu mohla mezi zrcátka do trávy
když zastýskne se mi po slunci
Žofie Zejdová
Kaktus s datlemi
Jak namalovat obraz slovem pouze?
Co oči vidí, srdce cítí
bez štětce, talentu, jen v divoké touze.
Ach malíři, ti to mají snadné.
Namalují krásnou květinu,
co vážně nikdy neuvadne.
Dívku, které úsměv krášlí tvář
ta také nikdy nezestárne
nezrezne nad hlavou její svatozář.
Popíšu slovy chuť datlí s kokosovým mlékem
vůni divokých exotických zahrad
kaktus s trny – to on je mým lékem!
Abstraktní obraz z písmen pro lidi
zachytí tu nádhernou chvíli,
každý však něco jiného uvidí.
Tak co – chuť kokosu a datlí?
Kaktus s exotickou vůní?
Už jste ten obraz …. našli?
Malířova ruka
Je to k nevíře
svět mých postav ožije
v rukou Františka, malíře.
Skřítek Tydlifon i víla Květinka
rybník s vodníkem,
každý strom, rostlinka.
Malíři díky za tvé ruce
tvrdé k těžké práci,
něžné pak k tužce.
Zdeněk Hledač
dívce, která asi není
snad vypadla jsi z obrazu
mistra Leonarda
nebo tě nastříkl sprejem
půlnoční kovboj na fasádu
jsi jako malovaná
snad vypsala tě Elizabeth
v sonetech z Portugalska
nebo si mládenec v poklopci
hrál slepenými prsty
jsi stvořena k milování
a možná, že vůbec nejsi
možná jsem jen na chvíli potřeboval
několik tahů štětcem a tři hloupé sloky…
tak už se nemrač, vymyšlená
stejně jsi byla nejlepší
kreslím ti
kreslím ti po dlani
(kdo ví co, kdo ví kam)
obrázky k hádání…
vážně nic nevidíš?
s představou bývá kříž!
(přiznám se nehezky
že jenom nebesky
rád se tě dotýkám)
zamilovaný mazal
tvůj obličej je něžnou básní
tvé černé vlasy skvostný rám
sám pitomě se dojímám
jen díky tobě můj svět krásní
být malíř, motiv je mi dán
jenže to plátno – velká bída
kdo tohle zhlédnout sakra chce?
namísto aktu – abstrakce!
ač stehna, ňadra neodíváš
když svíráš mne jak zajatce
Dajana Zápalková
Na stole
lístek s poznámkami
na celý den –
posbírat jablka
zahrabat listí
z posledních rajčat
kečup uvařit
K obrázku podzimu
žlutí se dýně
a cesta ptáků
přes moře
mrazí
Sychravý
chlad
se v stavení tlačí
vypínačem jej nezastavíš
Na stole lístek –
Svař víno -
přijdu v šest
Neděle
v ateliéru
ticho
jako v jabloni na podzim
trocha slunce
olizuje šedivé barvy
lépe chutnaly zlaté -
ty od pšenice
co voněla chlebem
Podlaha vrzne
pod šlápotou
a vířivý prach sedá
na holé
ještě mokré větve
jako sněhové vločky –
není třeba
otisku štětce
Stojíš
tady se mnou
u zámecké zdi
slyším
jak šustíš
spadaným listím
a světélkujícím obrazem
zubatého slunce
rýsuje se tvář –
tvůj šibalský úsměv
co v Lužnici se ztrácí …
Stál
jsi tady se mnou
a já teď holemi
cestou zpět vyťukávám –
je mi fajn …
Je mi dobře s tebou …
Jiří Kalivoda
Prostá balada – je psána v šesti obrazech, přinášíme jeden, ostatní si sami doplňte …
Obraz první – prostor a čas
Byla to podivná místnost.
Okno tak vysoko,
abys viděl ulici,
musel jsi stát na špičkách.
Ona, o hlavu menší než on,
mohla vzhlížet jen ke hvězdám.
Nebo k svitu pouliční lampy
v tmavých nočních uličkách.
Vyschlo mu v hrdle.
Má začít ji svlékat?
Nebo jen tak klábosit?
Šil sebou jako na trní.
Nebyl připraven
vymýšlet hloupé báchorky.
Lákala ho krása.
Chtěl kráčet cestou k poznání.
Jako by slyšela myšlenky.
"Nemluv a nesvlékej se!"
Podala mu pohár vody.
"Já si tě svléknu hezky sama!"
Znělo to jako rozkaz.
Byl zvyklý poslouchat.
Přesto, uvolnil pracku na opasku.
Předem vyloučil nechtěné drama.
Voda mu padla vhod.
Ale ta pouliční lampa,
ten podivný kužel světla.
Není na ní špiclovací kamera?
Přeci jen, je to internát
plný děvčat jako lusk.
Tu musí vzkvétat
občas i nějaká ta nevěra …
Melánie Nováková

Vánek léta
Dík ve dřevě
vlna Tsunami
srdeční tetování
Šaty vybledly
pláž je jiná
Jen vánek léta
soukromá věta
uvnitř Vesmíru
Pod hladinou
je plno tajemství
Padesát bazénů
kilometr za hodinu
Pravidelné tempo uklidní
Modrý strop
připomíná nebe
V představách jsi metou
Miluje ten pocit
Městská galerie
Popraskaný chodník
asfaltové grafity
střídají odstíny šedi
Koberec časem utkaný
po němž se prochází
miliony osudů
Za deště tvary se slévají
v mrazu ledová krusta
ukrývá obrazy
Galerii otevírá slunce
Vstupné je zdarma
Otevři oči!
Říjnová melancholie
Rubínem vůbec nešetří
Zlatem nepohrdne
Striptýz se časem dostaví
obrazy trochu smutné
Krajinu mlha objímá
drží se jí jak klíště
Jak děcko mámy
milenec milenky
tak zase někdy příště
Ivana Návratová
Erich
Trvalo léta, než mne oslovil,
a než já též řekla mu své ano.
Tehdy už dost jsem měla nastřádáno,
bychom byli šťastni, aby se mnou žil.
Znamená pro mne vůni domova,
ten pocit, jenž po léta mi byl cizí…
Už nemám strach, že najednou mi zmizí,
ten vztah má pro mne váhu olova.
Když večer k němu šťastná usedám,
říkám mu něžně, s láskou, potichu:
Můj krásný, nejmilejší Erichu,
tys pro mne největší, co znám.
Když jednou za rok přijdou Vánoce,
tak všichni rádi usedáme spolu
k jednomu velkému rodinnému stolu,
Erich je jméno, jež dal mu výrobce.