Nové knihy a recenze

Bohumil Ždichynec

Stradivárky z vinylu

Přežijeme osud?

Stradivárky z vinylu. Přežijeme osud? Vázaná, s ilustracemi malířky Claudi Ondok, 1. vydání, Praha 2024, 107 s. (ISBN 978-80-87200-19-3)

Anotace

Život tryská za životem počátkem i koncem, každý kolaps je o naději. Loterie genů v pozemském osudí přebývá v symbióze vědy a umění, na vlásku víry v pravdu visí dějiny. Rukou houslisty mraky se rozpouští, noty objaly svět líbeznou melodií. Smyčce hrají samy, tóny živými těly. Změní sen lásky v akord věčnosti? Po přečtení celé knihy čtenář může sám v sobě nalézt odpověď. Literární kritik doc. PhDr. Vladimír Novotný, Ph.D. o knize napsal: "Ve Stradivárkách z vinylu zkušený literát umně rozvíjí a především rozmyslně zvažuje celou řadu motivů a situací, s nimiž se soustavně, nejméně posledních sedmero let, setkáváme v jeho tvůrčím úsilí a jež můžeme pokládat za bytostný duchovní znak jeho filosofie básnického slova a uměleckého poselství. Zjevně zde ústy básníkovými k tápající civilizaci monologicky i dialogicky promlouvá novodobý vědec, lékař, znalec lidských duší. V souzvuku a v souladu s tím je koneckonců vskutku přesvědčivě k uvěření, že dokonce i titulní stradivárky z vinylu byly, jsou a budou napořád a nadále čarovnými stradivárkami."

DVĚ UKÁZKY:

Ptačí stíny

K podvečeru modř nebe

pokryla krvavá červeň.

Na zvíkovskou skálu proti jezeru

vyšla z borového háje laň,

zpozorovala mraky plápolající

nad hradní věží Markomanka.

Viděla v nich dýky a krev

storukých Hekatoncheirů?

Temný výstřel z palné zbraně,

dlouze se táhl v ozvěně

nekončící vteřiny večera,

srna v tanatóze zkameněla.

V návalu melancholie

modročernou hladinu jezera

zaplavily bílé stíny labutí.

Jeden den je tisíc roků a tisíc roků

je jeden den v Delfách

"Kdyby přede mnou stál imaginární žebřík

a nevěděl bych kolik příček do nebe

mi zbývá, stačil bych překročit svůj stín?"

zeptal ses Pýthie.

Cestou z Parnasu se ozvalo "ú, ú, sýc"

a monotónně znějící slabiky stejné

hlasitosti "pu, pu, pu".

"To je vzácná, nejmenší sova,

máš mimořádnou intuici,

poznáváš svět silněji, jinak a jinými

smysly, než kdybys byl jen vidoucí,"

prorokovala básníkovi kněžka.

"Cítím tělo, vjemy a emoce

jako cizí, nevlastní a vzdálené.

Vnímám současně dva světy:

minulý, jenž splývá s tím,

co se právě děje a budoucí,

neznámý, rozmlouvající se stvořitelem."

"Chyť si mou ozvěnu,

cestování časem ti osvětlí vášeň i sten,

blud i zář znovu nalezených slov."

Ladislav Beran

Odložená spravedlnost

Emilie Kozubíkové

Žehnánky

Že neznáte slovo žehnánky? Nic divného, je to slovo vytvořené autorkou sbírky básní Emilií Kozubíkovou a sama k tomu říká:

"Prožívám období, které lze nazvat věkem požehnaným a odtud tedy název mé knihy. Básně mi byly Boží múzou našeptávány a jako v předchozích mých poeticky laděných sbírkách – Archaismy srdce dřív tak mladého, Hravost dění a Rozvernosti chvil posvěcených – také Žehnánky nesou v sobě obraz doby i s pečetí mých osobitých pocitů," vyznává se autorka.

Čtyřicet čtyři básní psaných volným veršem nabízí čtenáři zamyšlení se nad vším, co nás obklopuje – nad bankomatem, rosou, chalupami, člověkem a jeho konáním, ale také zde mj. rozvíjí témata bezdomovectví, nostalgie, sebelitování, skepse a končí básní: Že proti věku není léku - … vstal z mrtvých kdosi, kdo nepřestal mít rád a srdce zkroušená přijímá bez výhrad…

Pokud jste zvědaví na básně, které jsou vzdáleny obvyklému uhlazenému rýmu, pak si knihu je možné zakoupit v internetovém knihkupectví – www.kniznieshop.cz.

Vyšla v nakladatelství Nová Forma a je přikrášlena ilustracemi Jana Mazurka.

Autorka přeje příjemné počtení.

Za Literární klub Petra Bezruče Frýdek-Místek, jehož je autorka členkou,Dajana Zápalková

Křišťály rosy

Zajetím rukojeti tvého kola

se moje roky rozutekly

a hlava má se dávno bělá,

tehdejší vánky nezešedly,

nesou tu dvacku tam a sem

již měl náš film být uhrazen

vezoucí LÁSKU v kočáře.

Sevřením chlapecké paže

táž kola hvězdná Boží moci

zářností určuji sny ráje,

zotevíraje GENIUS LOCI

milujícím.

2023

Kateřina ANIMA Dušková

ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA

DEBUTOVÁ BÁSNICKÁ SBÍRKA KATEŘINY ANIMY DUŠKOVÉ

OSLAVUJE LÁSKU, ŽIVOT A KREATIVITU

Básnířka a ilustrátorka Kateřina ANIMA Dušková vydává svou první básnickou sbírku s názvem ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA. Sbírka se zaměřuje na oslavu lásky, života a kreativity. Jejím cílem je odvést na chvíli pozornost od každodenních starostí a ukázat půvab všedního dne, který je naplněn drobnými radostmi. Básně jsou doprovázeny vlastními ilustracemi autorky.

Básnická sbírka ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA je pomyslnou bránou do duše autorky. Ta umožňuje čtenářům alespoň na chvíli nahlédnout do jejího pocitového světa a podívat se, jak vnímá každodenní drobné zázraky a rozmanité vztahy na Zemi. Z celé palety pocitů si autorka vybírá ten, který v ní dlouhodobě nejvíce rezonuje, a tomu dává konkrétní podobu. "Hlavním pocitem, který prochází celou básnickou sbírkou, je láska. Láska, která vše spojuje neviditelnými mosty. Láska k lidem, umění, přírodě a životu," říká autorka Kateřina ANIMA Dušková a dodává: "Svou sbírkou chci přimět čtenáře, aby se na chvíli zastavili a uvědomili si jedinečnost života na Zemi. Aby si uvědomili, že to, co mnohdy pokládají za samozřejmé, je mnohdy velmi vzácné a cenné." Básnická sbírka je členěna celkem do pěti tematických kapitol. První kapitola obsahuje starší tvorbu autorky, která pomyslně otevírá její uměleckou duši a naznačuje, jakým směrem se bude sbírka dále vyvíjet. Další čtyři kapitoly už obsahují její současnou tvorbu a rozvíjí témata, která jsou pro ni dlouhodobě důležitá. Po formální stránce autorka využívá vázaný verš, kterému dává originální grafickou podobu. Básně jsou volně doprovázeny vlastními ilustracemi autorky.

Básnická sbírka ANIMA VE VÍRU ŽIVOTA byla vydána jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Sbírku si mohou zájemci prohlédnout online na oficiálních webových stránkách autorky na www.katerinaanima.cz .

KATEŘINA ANIMA DUŠKOVÁ

Jsem česká básnířka a ilustrátorka. Narodila jsem se v Opavě, v současnosti žiji v Praze. Od dětství jsem ráda hrála na hudební nástroje a zpívala. Dlouhodobě jsem se věnovala hře na příčnou flétnu a sborovému zpěvu, se kterým jsem se účastnila koncertních zájezdů po Evropě a USA. Během vysokoškolského studia se stalo mým hlavním zájmem psaní poezie a tvorba ilustrací technikou kolorované kresby. Poezii pravidelně publikuji na sociálních sítích, v literárních časopisech, antologiích a almanaších. Účastním se autorských čtení. Pořádám také výstavy vlastních obrazů a básní, které jsem realizovala například v Praze, Brně a Opavě. Jsem členkou Sdružení výtvarníků ČR.

Kontakt

Kateřina ANIMA Dušková

(vlastním jménem Kateřina Müllerová) katerinaanima@gmail.com

+420 777 991 882

TISKOVÁ ZPRÁVA 15. ledna 2024

OTEVÍRÁNÍ DUŠE

Na Freudově pohovce

Otevírám svou tvůrčí duši

Hovořím o pocitech a přáních

Otevírám své vědomí i nevědomí

Kolik informací ukrývá se mezi slovy

Jsem oslavou lásky svých rodičů a přírody

Jsem produktem kultury a dnešní doby

Jsem lidskou bytostí co lásku plodí

Dobro mám v srdci i v dlaních

Tvořím díla co duši rozezvučí

Oči upřené k obloze

Viola Jíchová

Tisíc podob ticha

Medailonek autorky: Viola Jíchová, se narodila 12.3.1982 v Hořovicích. Studovala střední zdravotní školu v Berouně a poté absolvovala kurzy fyzioterapie a masáží. Tuto kvalifikaci uplatňuje v práci pro firmu TECUM Praha. Její tvorbu ovlivnilo polytrauma v dětství, kdy si prošla téměř klinickou smrtí a už v ranném dětství vznikaly její první verše. Její knižní prvotinou byla v roce 2009 sbírka básní Veselé slzy, která byla nominovaná na Cenu Jiřího Ortena. Je autorkou zatím šesti básnických sbírek. Má několik ocenění z literárních soutěží a její básně vycházejí v různých almanaších a antologiích. Tvorba vzniká na základě lásky k životu a lidem. Přírodu ve svých knihách autorka vnímá, jako knihu, kterou opravdu stojí za to číst. Významným podnětem pro básnickou tvorbu však byla také hudba. Věnuje se hře na kytaru a dvacet let byla členkou country kapely. Také píše své texty k českým i světoznámým melodiím a věnuje se vlastní písňové tvorbě v pop, country a trampském stylu. Některé texty sama zhudebňuje.

Věra Kopecká v Broumově ji vydala je autorkou ilustrací a titulky

Ostrov

Na vzdáleném ostrově