Festival Den poezie 2024

DEN POEZIE
Na hrázi hudby

Den poezie se právě koná ve dnech od 11.11. do 24.11.2024 !

V listopadu uplynulo 25 let od prvního ročníku Dne poezie (16. 11. 1999).

Téma letošního ročníku je "Na hrázi hudby".

Desítky aktérů po celé naší republice a koordinátor festivalu, Společnost poezie, si pro vás připravili řadu pořadů (literárních čtení, výstav, divadelních představení, představení pro děti a  další.  https://www.denpoezie.cz/


Také náš autorský literární web se přihlásil k této krásné poetické akci. Přidejte se, buďte s námi!!!

K festivalu se připojili: Bohumil Ždichynec,Lesana Královičová, Svatoslav Butora,  Pavlína Kollárová, Libuše Matysíková, Martina Šomanová, Marie Grohmannová, Emilie Kozubíková



Bohumil Ždichynec

Dobrý večer paní Kollárová,

v příloze Vám posílám esej a jednu báseň z cyklu mých veršů přednesených v rámci Celostátního dne poezie, 16.11. 2024. Pražský klub spisovatelů Obce spisovatelů ČR, Karlín

Přeji hezké podzimní dny a pozdravuji

Bohumil Ždichynec


(Odkazy na poezii autora jsou na www.kosmas.cz )



POEZIE V HUDBĚ

Slyším člověka, který se vyděšeně táže:

"Radosti, bylo ti u mne tak zle,

žes nezůstala dýl než chvilenku?

Nemiloval jsem snad, byl jsem ti těsný,

překáželo ti dusno nočních božstev

a neměla jsi dost ticha,

protože se ve mně zrovna hádal

stříbrník se zlatníkem o diamant rozumu?"

A slyším, jak mu radost odpovídá:

"Ne, ne, ale já jsem nezadržitelná!"

                                  Vladimír Holan: Ale je hudba

Hudba představuje specifický druh komunikace. Lze říci, že je univerzální lidskou řečí. Poezie šla s hudbou v různých formách a vzájemné tvůrčí soužití umocňovalo její širší umělecký dopad. Příkladem může být pražská poetická vinárna Viola, která prezentovala spojení poezie s jazzem, divadélko Rubín Miroslava Kováříka, či text-appealová představení v divadle Reduta, v době kulturního kvasu šedesátých let 20. století.

Mimohudební obsah v hudbě lze nalézt už v řecké mytologii, kde čtyři struny na lyře bájeslovného Orfea symbolizují čtyři živly. Hudebními prostředky lze vyjádřit mnoho mimohudebních dějů, jevů a myšlenek. Toto je typické pro programní hudbu. Například Symfonie č. 6 F dur Pastorální Ludwiga van Beethovena ve čtvrté větě hudebně vyjadřuje bouři. Názvu symfonická báseň (symphonische Dichtung) poprvé použil Franz Liszt, jenž tak označil skladbu Torquato Tasso (1854). Je pro ni příznačná zvukomalba, která využívá barvu a tónový rozsah hudebních nástrojů. Například hlasy ptáků asociují se zvukem flétny, mořské vlny s harfou, zvuk bubnů s hřmící oblohou. Dobře je to patrné také v symfonické básni Antonína Dvořáka Vodník, kde je ústředním motivem jezero, ale skladatel současně hudebně opisuje text z úvodního čtyřverší básně K. J. Erbena.

Zajímavou kompozici představuje propojení hudební formy s hudební řečí, tedy hudebního klasicismu a romantismu. Hudebními prostředky jsou melodie, forma, dynamika a harmonie. Jako protipól programní hudby jsou tradovány skladby, postrádající spojení se slovem a mimohudební asociací. Tato neprogramní, doslova absolutní hudba je charakteristická pro symfonickou tvorbu Johannese Brahmse, německého přítele Antonína Dvořáka a hudebního protipólu Richarda Wagnera (jeho oper Valkýra, Lohengrin, Tristan a Isolda). I tato absolutní hudba může přinášet konkrétní obraznost zhmotnělou individuální zkušeností posluchače. Hudba má rozsáhlou sbírku variací. Třeba: andante – krokem, volně, ale nikoliv zdlouhavě. Příbuzným tempem je allegro moderato – mírně rychle. Brahmsův absolutní sen je zaklíněn v pohybu. Zvuky Brahmsovy hudby vchází melodicky do nitra noci a andante moderato tančí v básnické představě očima noční řeky s odrazem měsíce a hvězd.

Houslový koncert D dur v Symfonii č. 4 e moll pluje na vlnách puzení, a když ve verších prší, myšlenky vystupují z břehů řeky a stékají jako pot po čele. Je to hudba okouzlená úžasem, křehčí vína rozlitého do strun houslí. Stává se poezií přikrytou tmavomodrou tmou v notách vábivých zvuků. Emocí žitím bezedné v tísni bělavých leknínů rozpitých krásou. Svědectví milosrdenství nespí a měsíc v zatmění před lidmi prchá, když se pravda kamsi odvrací. V prostoru víry skladba nese ryzí tóny, jež probuzením mizí na sovích křídlech v nekonečné harmonii.

Je zmlklá hudba vlaků na vedlejších kolejích opuštěných nádraží, odkud vlaky nejedou. Stigma dálek, kde dech ztrát zamlčuje lidská přání. Prostor vědomí se rozpíjí v ozvěnách času, frustrací nad nepřečtenými notami lásky, narůstající tíhou dne, klesajícího ke dnu. Přeludné pochyby ve stínu katedrál, že jsme tu kdysi stáli a žili – a teď na vodní hladině plují naše stíny?

Probuzená chvíle noční hudby s ozvěnou stínohry v zrcadle hladin mysli. Brahms se básníkovi přes rameno divá. Virtuozita hry tónů ve skladatelově duchu se stává mementem poznání, rozpouštějícím se v jiném, lepším světě. Jasmínový sen tvůrce navozuje atmosféru letní nocí.

Hudba v básni chodí po špičkách na hladině tónů, genů a memů dávných svědků. Šrámkův měsíc nad řekou tone v přeludné melodii, houslovým klíčem ohmatává hudba svět. Na křídlech přilétají magické Perseidy, slzy kamenného deště. Rytmus se zalyká v cézurách. Žijeme – nežijeme? Víme – nevíme? Lhostejní – nešťastně šťastni?

Hudba je pokrevní sestrou poezie, Brahms jejím univerzálním tlumočníkem. Tóny, rytmem a melodií umí vybudit hudbou poezii. Houslová archa je na vlnách času unášena do prázdna absolutna, ale genius loci obíhá lidským rodem. Jizvy ran scelují buňky, mrakodrapy snů strmí k obloze. Z hlubin hudby doléhá zpěv kapradin, plavuní a přesliček. Sopečné oči tmy rozebírají geologické doby vrstvu po vrstvě. Zevnitř tónů ticho nevykrvácí. Komu dáno, tomu dopřáno v Adagio molto e cantabile vznést se k hvězdnému Kantovu nebi.

*

Andante Moderato

Johannese Brahmse


Slavíci v zahradách trylkují

v nocích pomíjivé krásy.

Modrý měsíc se usmívá,

když hudba se dotýká těl.

Tma před rozbřeskem

zklidňuje zjitřená srdce.


Světlo v básních

stává se jejich tvarem,

oheň hasí vodu

v absolutnu proher.


Zastavují se věžní hodiny,

tváře v benátských zrcadlech

přivání květy snící země.

Sny zavěšené v úplňku

otvírají den přichystaný

v opojné hře ryzích tónů.



Lesana Královičová

Na hradzi hudby.. myslim a snim.. nic necitim, iba basne a poeziu, cakam nech si sadnu na chvilu ku mne a porozpravame sa.. pekne plynne. Tesim sa na zivot i na to co pride,... cakam a necakam, a viem, ze sa raz dozvierm kruty verdikt zivota. 


Svatoslav Butora

Hudba hřeje 

Ve světě beznaděje

Hudba mé staré srdce hřeje

Tančí ve mne

U vínka vzpomínka

Na celé mládí

Všichni přišli

sedí kolem

za jedním stolem


Ti co měli se rádi

Hlásí se s úsměvem

Kamarádi


V jeskyňce první třídy

Na mámu a tatínka

čekají

Proč jsme tady

Vzpomínky se ptají

Budeme se učit psát

...a my vám při tom

budeme na kytaru hrát...

Mařence se psát nechce

Tak půjdeme radši k řece

Tam to známe

Usměvavý Moritz

Zpívá s ozembuchem

:Po starých zámeckých schodech:

Při stánku s mechem

U Řeky

Jedním dechem

Začneme snívat

Sen o věčném lízátku

Vyplníme dotazník

Ze života který se nestal

Zůstane mlha

U smíchovského piva

Poslední vzpomínka je stále živá

... ví hudba že to se smí

    když se stmívá?


Zpívání s vodníkem 

Když zpívám jsem

Já též vedle tebe

V prachu měst kráčím s tebou

Bez strachu Jenom jsem jiný

Co myslíš Jak je ve světě

Když zpíváme totéž

Dvěma hlasy Pod obojím

Bouráme babylonskou věž

Dříve než lež na které stojí

Lehne popelem


Kdyby měl svět kulaté kouty

Jezírka zastíní vlasy vil

Vrbové proutí splétá stíny

Vodník předstírá že snil

V nočním tichu Svět se koupal

V měsíčním vlnění

Byl rád že byl Ze všech sil

Sítě pro živé do kouta zkroutil

Snění se houpá v c-mol


Kdyby měl svět hranaté rohy

Namísto deště

Z oblaků padá prach a led

Ptáci ztrácejí peříčka

Za každým rohem pípají

Smutek jim hnízdí na víčkách

Sbohem Světe To bylo nic moc

Pomoc musí přiletět hned

Večer truchlí v c-dur


To nesmí takhle být a žít

Na hrázi tónů

To radši půjdem s vodníkem

Zpívat domů...


Pavlína Kollárová


Hudbě...

Kdyby tě malíř chtěl namalovat

sotva by našel všechny tóny

duhu vzal si na pomoc

s vítězným obloukem hrála bys s ním


Kdyby tě básník chtěl slovy obejmout

pochyběla by mu písmena

Než  veřše dopsal by

ty sama báseň za něj dozpívala


***

Je krásná 

je živá

když pláče

usmívá se 

když bolí

mlčí

když rodí

pohřbívá




Libuše Matysíková


NOKTURNO

Koukni, hudba září do noci

Magická noc vnímá všechny pocity

Jsem zde Já i Ty

a hudba kolem pluje

vší lyrickou něhou rezonuje


Královna Múz ví

co se sluší a patří

zazní v plné síle jasu

vnímáme tu krásu

cestu vedenou majestátním hlasem


A časem nám začne opět chybět

ten srdceryvný pocit zvuků

rezonančních krás

jas noci a poezie

v dramatu kde to žije


Všechno co v hudbě

zní a jásá

je tebou

vždyť ji prožíváš



MALÁ KLAVÍRISTKA

(Klára Gibišová)

Sál ztichl očekáváním… To z malých ruček

mistrně kmitajících po klaviatuře

černá bílá ruce prsty sbíhá, karma skladby letí do oblak

úžasem je duše vnímá, klavíristka dítě


Tón za tónem, rychlé střídání

nese z ticha to velebné vyznání

všichni sedí přibiti úžasem

kde skladbou vnímá, mění polohu i sen


A skladba zní rozjásaně tajuplně

vnímáme ten okamžik, posluchač zpozorněl, zjih

náročný prstoklad se míhá hravě


Druhá skladba kvapem letí

naše duše se povznáší

úžasem se naplňuje jeden sen



SONET O SNĚNÍ

Náš život kvapí, chvátá

tak asi jako lidem všem

však naše tempo zastaví rázně

přehluší je kouzelně živý sen


Díváš se zpětným zrcátkem

hledáš životní pohodu

však sen se baví s děťátkem

co nemá zásadní svobodu


Vnitřní krajiny duše

čekají, až je odemkneš

vyplavíš gejzír života


Odvážíš se žít v předtuše

uskutečňovat svůj sen

lásku, radost, bytí na zemi jen



ČERVENCOVÁ PÍSEŇ

Letní píseň červenci zvoní

svěží marnivá jak život sám

cestou utíká, polem se vlní

její zvuk letí přímo k nám


Dychtivě vnímám pohodu kraje

dozrálo obilí, vánek jím vlaje

očima pohladím ovocné stromy

úroda dozrává, dává své plody


Letní píseň červencová

oslava slavnosti života

klopotné lidské práce

s oslavou přírody proplétá se



PROBLÉMOVÁ ŘEŠENÍ

Opět kalné ráno

křikem bůh ví krát

co se to tu stalo

ptám se tisíckrát


Ticho po bouři

nevěstí nic dobrého

nervní průvan

slova jadrného


Ledové tváře

cukající rysy

nic neřešící bouře


Kalná rána

to spíš klepny oněmí

než my najdeme řešení



TICHO PO BOUŘI

Tohle se stalo nečekaně

nebe náhle zčernalo

mé nitro se zachvělo obavami

v hloubi duše slyším

koncert bouře znít


Zprvu staccato

sem tam činel zazní

pak hrom už zcela převládá

běsnící obloha se zklidní

děsivé ticho vydává


To ticho před i po bouři

kdy nikdo nevykřikne

vše ztišené v pokoře

taktovka u nebe otevírá

koncert v nebeské opeře


Údiv z nebe běsnícího

má rytmus, děj i rým

kontroluji okna i okenice

i psy uklidím


Ten koncert vydává mě v napětí

okno přitahuje zrak

znovu udeří hrom

a v zápětí je závěr

co víc se může stát


Nebeská opera jde do finiše

vše čisté klidné po bouři

obloha se rozjasnila

a klid si nebe zaslouží



PO BOUŘI

Slyšíš, vzpomínáš

už ani nevíš na co

stále se ohlídáš


Cloumá to s námi

zahrává si

vítr ten uličník

nám cuchá vlasy


Déšť do nás buší

vyrovnává vrásky

a vítr – ten kašle

na otázky


Bouře má živly pod kontrolou

vždy vyčistí se vzduch

nerovné vztahy vždycky budou

a v nich netušený ruch



HUDBA

Tradiční hudba a lidové písně

nenápadně plní svou úlohu

vždyť inspirovaly mysl našich mistrů

jejichž díla a příběhy vypráví znovu


To je odkaz našich předků

vytváří hodnoty kultivující svět

Má vlast je důvěrná

Hudba je lék s hlubokým efektem věků


Tlumí úzkost depresi

léčí srdce paměť

lidské snahy i vztahy

a s veselou písničkou

všechny zdraví


Všudypřítomná hudba a poezie

proti nepřízním lidského srdce žije

V jásotu a veselí

naše mysl nebolí


Martina Šomanová


Noty a šestiletá dívka

Maminko kup mi notový sešit,

ve škole budeme psáti noty

a nemusíme prý znova řešit,

že noty vypadají jako boty.


I koupila co dcerka chtěla,

a přibrala i tuž a redis pero,

by nebyla smutná, ale bdělá

a její písmo krásné bylo.


Dostala dcera ze psaní not 5,

i když se snažila a bavilo ji psát,

prý za to může kaňka jako květ,

měla si dát pozor a ne si hrát.


Maminko moje spěchej do školy,

řekni že miluju ty notičky,

a že 5 z mého psaní mě bolí,

když noty vypadají jako botičky.


I spěchala maminka směr škola,

přibrala paní učitelce pytlík kávy,

by spravedlnosti roztočila kola

a donesla dcerce dobré zprávy.


Když uzřela maminka pod kaňkou noty,

jež napsané byly úhledně a krásně,

poslala paní učitelku do roboty,

dcerku nechala psát v notách básně.


Maminko já miluju všechny noty,

ale nejvíc na světě miluju Tebe,

noty vypadají jako moje boty

a Tys můj anděl strážný z nebe.



Na hrázi hudby...

Bez hudby by byl život chybou,

neb tóny jsou jak lidské kroky,

on rybář by byl, ona zlatou rybou,

co lidská přání změní na zázraky.


Bez tuby, trubky a pozounu

by nadbývalo mosazných plechů,

on byl by jedním z těch hezounů,

co vzal by jí srdce i trochu dechu.


Bez strun skončili by kytaroví Bozi,

drnkáním praskne vždy druhá i třetí,

on by zešedivěl jako muži mnozí,

ona viděla by - jak život rychle letí.


Bez suzafonu a heligónu

bychom na hrázi hudby byli,

neb nedocenitelný je při pochodu,

pak nikoho by s písní nepohřbili.


Bez pianina, varhan a klavíru

by úhozem do kláves nezazněl zvuk,

on spoléhal by na počty, ona na víru,

čekajíc zda narodí se holka nebo kluk.


Bez bici, bonga a hry na tympány

by nepronikl život indiánů do Česka,

on přišel by jim přímo do rány,

za výrok - toto jest hudba nehezká.


Bez klarinetu, flétny příčné a zobcové

by postrádal dechové nástroje svět,

on lovcem by byl mamutů jak otcové,

ona vychválenou mámou jako květ.


Bez lesních rohů z minulých století

by nebyly zahájeny hony a rytířská klání,

lidé by nezjistili, že stroje někdy poletí,

on dřel by na poli, ona nebyla by paní.


Bez hudby by byl život chybou,

neb nese smích, krásu a lásku,

to dobré skutky lidmi hýbou,

když štěstí visí na provázku.


Marie Grohmannová

Život provázený hudbou

Moje první slavnostní produkce na byla besídka v hudební škole za účasti rodičů. Klavírní skladbička jednoduchá, avšak tempo moje prsty najednou už nezvládaly. Vyskočila jsem uprostřed hraní a utekla za oponu. Ve škole v hodinách latiny nás paní profesorka učila studentskou hymnu Gaudeamus igitur. Byla to pro nás nejoblíbenější činnost v hodinách latiny. Ve třídě stál klavír, to byla zase moje radost.

Prázdniny jsme jako děti většinou trávily u babičky v domě kousek pod lesem. Jednomu pokoji jsme říkali hudební. Ještě teď tam stojí černé křídlo a spinet, na kterém babička hrávala a so kterého se už dávno s chutí dali červotoči. Odpolední dýchánek se odehrával při klavíru, jeden po druhém jsme se střídali, také i čtyřručně a zpívali. To ještě nebylo to nejhezčí. Před domem byl palouček, pak bystřina a začínal les. Okno dokořán a my střídavě při hudbě na paloučku tančili a věřili, že tak tancují lesní víly. Za vděčné posluchače jsme měly maminku, babičku, tetu, bratrance a možná i srnky v lese. V kuchyni na polici stával vyletěný měděný plechový bubínek s kličkou, pod ním kahánek. Do bubínku se nasypala zrnka zelené kávy a točilo se nad plamenem tak dlouho, až začala vůně z kuchyně pronikat do celého domu. Pak byla káva upražená.

Je to už pár let, kdy v Ostravě vystupoval Jožka Černý. Koncertní síň v Domě Kultury praskala ve švech, Jožka zpíval a zpíval, a až se představení blížilo ke konci, zeptal se: ,,Je tady někdo, kdo by si se mnou chtěl zazpívat?" Chvíli trvalo, než se hrdina osmělil. Byla to hrdinka. Vystoupila někde z posledních řad a Jožka ji přivítal s otevřenou náručí i s tím svým srdečným a neodolatelným zářícím úsměvem. Dohodli se na písni - ,,V Zarazicách krajní dům". Orchestr začal předehru, žena vzala Jožku kolem ramen – byla nejméně o hlavu vyšší – a začali. Sálem se rozezněla dvojhlasná, nádherná, tklivá píseň.

Zážitek spojený s hudbou mám z Mexika. Po náročném dni, kdy jsem vystoupali na vrcholy Sluneční a Měsíční pyramidy za nesnesitelného horka v Zemi Opeřeného hada nás čekala slavnostní večeře v hotelu. Jen začali číšníci přinášet jejich specialitky, otevřely se dveře a do sálu vběhli tři urostlí, opálení mladíci. Sombréra, ponča, sluneční brýle, kytary a začali zpívat mexické písně. Odložili jsme příbory, nechali jídlo jídlem a dali se do tance. Rádi jsme se nechali strhnout jejich veselím srdečností, zpěvem a rytmem.

Vzpomínám na drobnou epizodu z Bornea. Čekali jsme po příletu do Kuala Lumpur v hotelu, až nám připraví pokoje. Horko, únava, těšili jsme se na sprchu a odpočinek po náročném mnohahodinovém letu. Posedali jsme si kde se dalo, usínali, čas se vlekl. V jednom rohu vstupní haly jsem objevila klavír. Po chvíli už se halou ozývala naše hymna Kde domov můj. Celá výprava se v okamžiku seskupila okolo mne, najednou byla únava ta tam. Všichni jsme svorně zpívali a čas nám příjemně uběhl. V noci pak byla prohlídka náměstí. Odbyla půlnoc a z věže se ozvala zvonková hudba. ,,Ale slyšíme dobře? Vždyť to je Maláskův Romantický klavír!" Na druhé straně zeměkoule! Neuvěřitelné! Uprostřed náměstí z fontány voda tryskala a hrála všemi barvami v rytmu hudby. Posedali jsme si na lavičky, zbožně, ale i hrdě a s husí kůží po celém těle jsme naslouchali a utírali slzy dojetím. Náš Malásek! Kouzlo okamžiku!

Na to se nedá zapomenout. Krásné, úžasné, ale i neopakovatelné.

Cestování má svá kouzla, hudba je jedno z nich.



Emilie Kozubíková

Umělcův úmysl v obchvatu mé představivosti

(Ingo Metzmacher dirigent Václav Petr Violoncelo Česká filharmonie Program:

Bohuslav Martinů: Památník Lidicím, H. 296Petr Wajsar: Violoncelloops – koncert pro violoncello a orchestr (světová premiéra)Petr Iljič Čajkovskij: Symfonie

č. 5 e moll, op. 64).

Pohádkovou procházku s luxusním kukátkem hudby Petra Wajsara vstřebávalo Rudolfinum, co terapii, po častování Evropy taženým bahenním závinem zátop. Dvořáková síň kulisami bobtnajícího zádveří čeří notopisem sladké violy posluchačstvo dojetím. Duše rosolovitě nasáklé Prahy deštivým nadělením, unáší skladatelův um vlnami muzikality interpretova mistrovství. Vzdalují se: Odplynuvší blízcí, zvířena, úroda, domky i impulsy si stýskat. Přečarováno pohádkovou hudebností, jistě teď do spáru podvodné vlčice, nenasytně pátrající po Karkulce, dychtivé dochovat svůj košíček, stůj, co stůj… Ústup démoních vod do podvědomí hlomozem výrobní haly i voříškovy obezřetnosti v loužích dvora varovně pořádkovat drůbež. Violončelista dál, přesvědčivě, nese hudebnost úhybem háje s vykouzlenou dívkou samorostu, laškovně obepínající kmen. Halenou rozevláté kadeře keřů ztravuje okolí. Představivosti skladby běží efekt vidění peřejemi a rozbíháme se strunami nástroje drnkotem mostu šílící řeky. Pohazuje trofejemi vytržených z dosahu, už jen rádoby, civilizace. Odvracíš zrak pohlazením melodičnosti a hle, ulpívá v hustotě stromu gigantu, poryvem větru střásajícího perlivý diadém. Co dřív? Chránit zpívající nástroj? Akordy smáčených rukávů jímavě zvučících ze srdce skladatele? A vida. Mokré klesti bezdomovci chytlo a vzplálo věrohodně praskajícím, vše prohřívaným ohýnkem. Sáláš i ty, střídáním zvukomalebných kulis? A možná romantikou lesního oblouku. Vždyť překvapivým spřežením podbízí místo na povozu údery kopyt. A běda. Hřmotně se valí i agresor čtyřnožec? Kdež! Jen rozohněně shrbená ženština. A ani to! Povlávající ještě pěna opadávajících vod mlží a provokuje již pospávající dvorec regionálních, popovodňových stresů. Poetická noc Rudolfina a Rozhlasu Česka melodicky zatahuje oponu. Už jen posluchačem trhne rozčarování, neboť premiéra Petra Wajsara s možnosti osobitých chápání bezprecedentního koncertu je u závěru. K načerpání národních sil, po záludném pozdním létu přehodilo však ještě, jak úvodem, výhybky, vrcholové umění autorů. Slibné hudební provedení, potažmo pleskot vděčnosti posluchačů a i zadržovaný, zážitkový dech rozhodil sál i domácnosti. *Na duchu semknutostí a svorností následně bylo, nechat k výběru z lopat, dodávek potravin, obnovy inženýrských a energetických sítí, či symbolických vstupenek do Pražské opery a bankovních účtů, aby se Karkulčin košík pro zoufale očekávající babičku, co nejdřív rozvoněl pohádkovou vůní domova, bábovkou a vínem*.


(skladatelová žeň za povodně roku 2024- 19. 9.)


Jubilanta slávy Balt

Národní divadlo pomlouváno?

-Dílem tvůrčím odměňováno

-Smetánkou, již srdce přetéká

-vřelosti vděčného publika

umění oslňovatelů,

vzdávajících hold dílu

Bedřicha Smetany.

Ví Bůh, zda výbuch překážkové dráhy

hendikepujícími proudy,

vzmocnil hudebnost loubí

světícího vltavu.

A Blaník obchvatem tamtamů

-výzvami chorálů

skladatelovy sdílností.

Krásně se sní

prostřednictvím pódií rádiových vln

Přehlídkou Žídků a Českých Gruberových…

o velikosti Národních Rodných,

Jubilujících nám dvěstě let!

Zlatou kapličkou tajen dech,

jak Pražským Jarem vždy, Mou Vlasti!

Být tak, můj národe, součástí

-prezentujících té výše laťky

dojdeme zvuku napořád.


Kontrapunkt

-Duch obětí nad Univerzitou rotoval…

-Ekumenický kongres rokoval...

Na to čas- k rozhraní roku- král je mrtev,

ať žije Král!

-Na jubileum Kalabise v róbě,

čembalem paní Růžičkové?

Mistr Volkov taktovkou plakal

v ústrety novému roku

Britna vizi druhé světové války v Rekviem-...

-Slavnosti romantické Prokofěvovy sinfonie,

se v Rudolfině sopkou stal- Dvořákův sál

lavinovitým: Naděje, ta ať žije!



Polemika

Bez vrány a havrana si Čech zimu nevybaví,

léto lásky dělá skřivánek a slavík.

Co my víme

o hodnotě Xantipině,

primisima- Zaujetí Sokratova?

Snad, že její živelnost se rovná

popularitě krás Mony Lízy.

-Spoután chaotický pazvuk mistrovstvím pak ryzím

poslouchatelností zvučí.

Mistr Miroslav Srnka nás učí

Ať se mysl vzpouzí, srdce zlobí,

přijmout drsnost hudby novodobí.

-srnkou zmítal

zlověstný van

mistr Srnka smýkl užasle uznalým Rudolfínem!

A Suk se Smetanou opájeli jedinečným vínem

ustálené osvěživé muzikality .

Oblom si pak srdce byť nebetyčnými štíty

Souhry skladatele, dirigenta, orchestru...

Padesát na padesát vizionářského již potlesku

oblomen byl patrioticky zavylý despekt,

uvyklých zpěvností hudby- roku rýnských dvacet.

A že ta průnikem modernismu není "na hrnci",

s věhlasem se sešla Boží souřadnost v účelově dvojkomorovém srdci.


Rozhlasovými vlnami Vltavy

Dovednou rukou uchopen vpád paprsků,

vypovídající hloubkou štukatůr,

mistrovstvím soudobého houslisty, za orchestrálního sunutí závěsů

jistících praotci bleskosvody vesmírných kleneb,

byla melodická sdílení

kouzel zpětné vize

muzikálního "videa"

skladatele Kryštofa Mařatky.

Bez bílé hole jsem tak

nesměle navštívila památky

geniálního umělcova vhledu

svatyní pravěké malby.

Autenticita průniku dějin-

jeskynních slují kamenné doby

zvukomalbou hovoru fauny,

brumendem bobtnání

prosakujících proudů

rytmem obráběných nástrojů

v pořádání balvanů průrev…

Dramatický tanec něhyplného ciselování

vyprávěčem dnešku.

Tesklivá prochvívání čirou vzdušnosti pauz,

z té- hrozbou všudypřítomné agrese z neznáma

sygnalizující opeřenci oč běží…

Skladatel oslnil věrohodností nenapodobitelné vize propadu času, překvapivou melodičností.

Svědectví halasu vděčného potlesku o naplnění užaslého srdce posluchače nezapomenutelným vjemem.

Nelze ani dost vyslovit

naprosto nepřekonatelný obdiv.